• No Products in the Cart

Onbewerkte foto’s leveren?

15732379_1366501576722988_4276125435869953270_o

Ik denk dat iedereen het wel herkent. Klanten die vragen of ze de RAW foto’s of onbewerkte foto’s mogen hebben. Veel fotografen zitten hiermee en weten niet goed wat ze moeten antwoorden of moeten doen. Ik zelf lever nooit onbewerkte beelden, en dit is waarom.

Waarom willen sommige klanten de onbewerkte foto’s?

De voornaamste reden is waarschijnlijk om de kosten te drukken. Het is natuurlijk een groot deel van de dienst die weg valt, dus logischerwijs zou de fotoshoot dan minder kosten. Als iemand niet zo veel waarde hecht aan de bewerking, maar wel krap bij kas zit en toch een fotoshoot wil, is het natuurlijk wel een logische gedachtengang.

Het kan ook dat de klant de foto’s liever zelf bewerkt in zijn/haar eigen stijl. Ook een hele begrijpelijke wens.

Als je vanuit de klant kijkt is het dus allemaal best wel begrijpelijk! Ik kan me heel goed indenken waarom sommige klanten dit voorstel doen. Alleen zijn wij de fotografen, en dan ligt het toch net een beetje anders. Zoals ik hierboven al zei, ik lever nooit RAW bestanden of onbewerkte bestanden.

Ik lever een totaalproduct

Eigenlijk is dit het belangrijkste argument. Als je bij mij een fotoshoot doet, lever ik het eindresultaat. Een onbewerkte foto is pas de helft van het eindresultaat, want ik ga deze immers nog bewerken. Het bewerkingsproces is gewoon nog een deel van mijn creatieve proces, en ook een deel wat ik nooit oversla. Het voelt voor mij als een schilderij afleveren wat nog maar voor de helft af is.

15591204_1348976825142130_3579945347805857152_o

Je bent verantwoordelijk voor jou beelden

Als klanten onbewerkte foto’s krijgen, weet je nooit wat ze ermee gaan doen. Laten zij die onbewerkte foto’s zien aan vrienden/kennissen, of delen zij deze op sociale media, dan lijkt het voor al deze mensen alsof die onbewerkte foto’s jouw eindresultaat is. Niet de reclame die je wilt dus, en ook niet representatief.

Daarnaast zouden de foto’s misbruikt kunnen worden, als klanten de RAW files tot hun beschikking hebben, maar over het algemeen gebeurt dat natuurlijk niet!

RAW’s zijn nutteloos 

Dit weten heel veel mensen waarschijnlijk niet, maar de onbewerkte foto’s zijn altijd RAW beelden, en 9 van de 10 klanten heeft waarschijnlijk geen software om RAW foto’s te bekijken of te editen.

Hoe kun je misverstanden voorkomen?

Het is natuurlijk vervelend als er misverstanden ontstaan, en klanten dingen vragen die jij eigenlijk niet wilt geven. Om moeilijkheden te voorkomen kun je altijd werken met een contract of algemene voorwaarden waarin je alles netjes op een rijtje zet. Het is jouw keuze wat je aan je klanten wil bieden, maar dan is het wel netjes om dat vooraf duidelijk te maken. Zo kunnen klanten zelf kiezen of ze akkoord gaan met jouw voorwaarden.

Heb jij wel eens deze vraag gekregen?

5 januari 2017

RELATED POSTS

7 Comments

  1. Beantwoorden

    Lisanne

    12 januari 2017

    Idd, van de week nog. Nadat ik al foto’s geleverd had. Toen ik zei dat dat niet kon bleek dt ze nog een foto miste, die leverde ik aan en het was geen probleem meer.
    Ik heb nog wel een vraagje. Met RAW kun je niet de foto’s op je camera laten zien. Hoe doe jij dt? Want het geeft altijd wel veel rust als ik foto’s laat zien! Ik schiet nu in JPEG en RAW maar dat kost veel geheugen…

    • Beantwoorden

      Marit

      12 januari 2017

      Hoe bedoel je dat precies? De foto’s zijn gewoon zichtbaar op je camera scherm!

      • Beantwoorden

        Lisanne

        14 januari 2017

        Ah dan snap ik het al, het heeft te maken met het feit dat ik in RAW en JPEG schiet en dan laat de camera het maar één keer zien, ipv 2 keer. Dankje!

  2. Beantwoorden

    Kelly

    12 januari 2017

    Heb dit ook wel eens meegemaakt idd. Of dat mensen naderhand vragen of ik “die ene foto nog heb waar we zo en zo op staan”. Hoe ga je daarmee om als je bijv. van tevoren hebt afgesproken 15 bewerkte foto’s aan te leveren? En wat doe je als je ziet dat de klant de foto alsnog ook heeft bewerkt? (bijvoorbeeld net de kleuren wat anders, de foto is zwart wit gemaakt of bijgesneden)

    • Beantwoorden

      Marit

      12 januari 2017

      Ik zelf biedt de optie om foto’s bij te bestellen. Ik kies zelf dus de 15 foto’s en als de klanten zelf nog foto’s bij willen kopen kan dat!

      Wat betreft het bewerken, je kan hier alleen op aanspreken als je het duidelijk in een contract of overeenkomst hebt vermeld. Als dat zo is, dan kun je vragen de foto offline te halen. Doen ze dat niet, dan zou je in het ergste geval met boetes kunnen komen. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat je er gewoon samen uit komt 🙂

  3. Beantwoorden

    Nancy van der Weel

    12 januari 2017

    Ik ben wel heel blij dat ik een selectie van mijn bruiloftsfotos in raw heb gehad. Zelf heb ik wel de juiste software, dus openen en bewerken is dan geen probleem.

    Vanuit het oogpunt als fotograaf snap ik het wel, belangrijk is dat de voorwaarde van tevoren goed duidelijk zijn. En dat er goed geluisterd wordt naar de klant.

  4. Beantwoorden

    Erik

    17 januari 2017

    Ik denk dat het vooral gaat om vooraf goede afspraken met de klant maken. Ik vind de wens van de klant namelijk wel belangrijk. Frustratie (van beide kanten) achteraf komt eigenlijk altijd door wazige afspraken vooraf.

LEAVE A COMMENT